According to studies and analysis in the Automotive sector it results that, nowadays, millions of private vehicles are used for small journeys and short time periods (utilization is about 6-7% of full potential). These vehicles, actually, occupy the public soil making sometimes hard and dangerous the circulation and being very expensive (both in production and in management phases) and using highly polluting fuels.
The “second car” is often old and pourly maintained due to the limited use; this facilitates the decay of functional characteristics as fuel consumption and quality of the emissions in the atmosphere. Vehicles remain still for several days in the same parking lot as the need to keep the parking place is in some cases even preferable to the use of the vehicle.
The reduced use makes also absolutely inefficient catalytic converters causing heavy damage to the environment during use of the vehicle; this fact also constitutes a further potential source of pollution at the time of disposal of the vehicle. So, the costs related to production and disposal of urban vehicles are often absolutely disproportionated to the benefits that such vehicles offer.
From these and other considerations, it is born of the commitment of ARGOS Engineering in the Green Mobility field, and, in particular, the participation in the VIP Project.
Arctic bike Project
VIP Project
Da studi e analisi in ambiente Automotive risulta che allo stato attuale esistono milioni di veicoli privati utilizzati solo per piccoli spostamenti e per periodi temporali brevissimi (utilizzo pari a circa il 6-7% rispetto al pieno potenziale). Tali mezzi di trasporto occupano così il suolo pubblico rendendo in molti casi difficile e pericolosa la circolazione oltre ad essere molto costosi (sia in fase di produzione che durante la gestione) e ad utilizzare spesso carburanti altamente inquinanti.
La seconda auto è sovente vecchia e poco manutenuta proprio a causa dello scarso utilizzo; ciò facilita il decadimento delle caratteristiche funzionali tra le quali i consumi e la qualità delle emissioni in atmosfera. Talvolta le auto rimangono ferme anche per diversi giorni nello stesso posteggio; ciò in quanto l’esigenza di conservare il parcheggio in alcuni casi risulta addirittura preferibile all’utilizzo del mezzo.
L’utilizzo estremamente ridotto rende inoltre assolutamente inefficienti le marmitte catalitiche provocando ingenti danni all’ambiente durante l’uso del mezzo; tale fatto costituisce anche un ulteriore potenziale fonte di inquinamento al momento dello smaltimento delle stesse.
Gli oneri legati alla produzione e successivamente allo smaltimento dei veicoli impiegati nell’uso urbano non sono quindi assolutamente proporzionati ai benefici che tali mezzi offrono.
Da queste ed altre considerazioni è nato l’impegno di ARGOS Engineering nel settore Green Mobility, ed in particolare il coinvolgimento sul Progetto VIP.
Progetto Bici Artica
Progetto V.I.P. – Veicolo Innovativo Polifunzionale